Documentele necesară la construirea unei case

Când vine momentul să construiești o casă trebuie să îți iei timp pentru a te ocupa de tot ce ține de avize și autorizații, astfel încât să faci totul corect din punct de vedere legal și să nu riști apoi sancțiuni. Ai varianta de a  incerca sa te ocupi de avize pe cont propriu, ceea ce îți va consuma mult timp, dar și energie, sau de a apela la o firmă de arhitectură care are specialiști care se pot ocupa de tot ce ține de actele necesare, de la certificat de urbanism, până la autorizația de construcție. O astfel de companie este și De Stijl, care îți vine în întâmpinare și cu alte servicii legate de construcții (proiectare, design, fonduri europene etc.). Pentru mai multe detalii discută cu arhitect Ana Enica.

Revenind la documentele necesare construcțiilor de case, iată care sunt cele mai populare:

  • Certificatul de Urbanism – este un act de informare prin care sunt prezentate cerințele urbanistice ale imobilului. În cadrul lui sunt trecute date cu privire la: regimul juridic, economic și tehnic, avizele și acordurile necesare pentru utilități și operatorii ce urmează să le emită. Documentul se obține de la primăria de care va aparține imobilul, are o valabilitate de 6,12 sau 24 luni (ce poate fi prelungită cu jumatate din perioada acordata initial), iar taxele aferente se stabilesc în funcție de suprafața terenului pe care urmează să construiești.
  • Avizele pentru amplasament – tot pentru a primi autorizația de construcție ai nevoie și de aceste avize, care se obțin de la furnizorii de utilități sau de la autoritățile statului, în termen de 30-60 de zile. De regulă sunt cerute următoarele avize: pentru alimentarea apa potabila si canalizare, cu energie electrică, de mediu, pentru salubritate, dar pot fi solicitate si avize pentru prevenirea și stingerea incendiilor, pentru sănătatea populației, avizul de la Apele Române etc
  • Autorizația de construcție – este documentul care îți dă dreptul de a  construi, însă, pentru a-l obține trebuie să depui la primăria de care aparține imobilul, dosarul cu toate actele, studile si proiectele necesare. Termenul de emitere este de cel mult 30 de zile, iar apoi vei avea la dispoziție 1 an pentru a construi (se mai poate prelungi, la cerere).
  • Proiectul tehnic al construcției – este o documentație elaborată, care cuprinde toate detaliile tehnice de execuție, precum: lista de cantitati in referire la structura, materiale folosite, durata, bugetul. Este absolut necesar să ai acest proiect gata în momentul în care ai primit autorizația de construire de la primaria, iar pentru obținerea lui cel mai bine te adresezi unei firme care oferă servicii de proiectare (ca De Stijl, de exemplu).
  • Cartea tehnică a construcției – aici ne referim la întreaga documentație, care cuprinde toate cele necesare, de la procese verbale și declarații, la autorizația de construcții și expertizele tehnice. Toate trebuie organizate și păstrate pe toată durata existenței clădirii, iar pentru asta te poate ajuta dirigintele de șantier.

În ceea ce privește toate documente pentru obținerea fiecărui act în parte, vei găsi informații foarte rapid în mediul online sau te poți adresa autorităților competente sau unei firme de arhitectură care oferă astfel de servicii, cum ar fi De Stijl-Atelier de Arhitectura.

Back to top